samedi 24 janvier 2009

Museo de escultura de Leganés

museo de esculturas leganes juan bordes Juan Bordes, Eva, 1986

leganes museo esculturas apel les fenosaApel-les Fenosa, Orlando Furioso, 1971-73


museum sculptures leganes manolo gonzalez Manolo González, Millenia, 2000

Hace unos días, he acudido a una visita guiada del museo de escultura de Leganés. Este museo, iniciado en 1984, fue inaugurado oficialmente en 2005. Cuenta con una colección de 85 obras, en mayoría de gran formato, de las cuales más de la mitad están depositadas por el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. Las esculturas están expuestas en un entorno ajardinado, abierto al público libre y gratuitamente. Se programan visitas guiadas también.
Cuando fui, el guía de nuestro grupo era Luis Arencibia, director del museo y escultor, y la visita fue muy interesante. He hecho aquí una pequeña selección de obras que se pueden ver allí.

Me encantaron las figuras de Adán y Eva de Juan Bordes (nacido en Las Palmas de Gran Canaria en 1948). Son extrañas, muy estilizadas, y se tuercen en gestos improbables y atrayentes.

Me gustó mucho también el Orlando Furioso de Apel-les Fenosa (Barcelona, 1899- Paris 1988). En una escena que me parece a la vez surrealista y mítica, un hombre lleva a cuestas a su propio caballo, herido mortalmente en la batalla. La figura inspira emoción e incluso ternura (por lo menos a mí me lo parece).

Me quedé viendo con admiración las figuras hechas de malla de acero inoxidable y que vuelan por los aires, de Manolo González (nacido en Las Palmas de Gran Canaria en 1965). Nos explicó Luis Arencibia que el autor había querido poner cables muy finos para sujetar las figuras, con el fin de que fueran invisibles para el espectador. Pero resultaron demasiado frágiles y hubo que cambiarlos. Aún así uno se maravilla de ver las esculturas como bailando en el aire.

Muchas obras más hay en este Museo de esculturas: www.museoesculturadeleganes.org. Añado que Leganés tiene esculturas esparcidas por toda la ciudad: contando con el museo, ¡hay más de 200!

A few days ago, I went on a guided tour of the Museum of Sculptures in Leganes (South of Madrid). This Museum began acquiring sculptures in 1984 and was officially inaugurated in 2005. It now has a collection of 85 works, mostly large scale. More than half of these works come from the collections of the Reina Sofia National Museum.
The sculptures are exhibited in a park that is open to the public and guided tours are organized.
Luis Arencibia, the director of the museum and a sculptor himself, was our guide and the visit was very interesting. I have chosen a few sculptures among all the ones we saw to show here.

I loved the figures of Adam and Eve, by Juan Bordes (born in 1948 in the Canary Islands). They are strange and very stylised, their bodies are twisted in some unreal and attractive movements.

I also liked very much Orlando furioso by Apel-les Fenosa (Barcelona, 1899- Paris 1988). In a sort of surrealistic and mythic scene, a man is carrying his own horse on his back, because the animal got wounded in battle. I find this sculpture moving.

I admired the work of Manolo González in which you see human figures dancing in the air. Luis Arencibia explained that the author had chosen very thin wires to support the figures so that they would be invisible to the spectator. They had to be changed though, because they were too fragile. So you do see the wires, but even so, the effect is quite extraordinary.

So I really enjoyed visiting this Museum of sculptures: www.museoesculturadeleganes.org. I’ll add that Leganes has the particularity of having an amazing amount of sculptures all round the town: if you include the works in the Museum, there are more than 200!

Il y a quelques jours, j’ai vu le musée de sculptures de Leganes, au cours d’une visite guidée. Ce musée, qui a commencé à acquérir des oeuvres à partir de 1984, fut officiellement inauguré en 2005. Il dispose d’une collection de 85 sculptures, en majorité de grand format, dont plus de la moitié proviennent des fonds du Musée National Reina Sofia. Les oeuvres sont exposées dans un parc ouvert librement au public, et des visites guidées peuvent être organisées.
Le guide de notre groupe était Luis Arencibia, lui-même sculpteur, et la visite fut très intéressante. J’ai fait ici une petite sélection d’œuvres vues ce jour-là.

J’ai beaucoup aimé les figures d’Adam et Eve, créées par le sculpteur Juan Bordes (né en 1948 aux îles Canaries). Elles sont étranges, stylisées, et elles se tordent dans des gestes improbables et attrayants.

J’ai aussi aimé le Roland furieux de Apel-les Fenosa (Barcelona, 1899- Paris 1988). Dans une scène qui me paraît à la fois surréaliste et mythique, un homme porte sur son dos son propre cheval, blessé sur le champ de bataille. Je trouve cette oeuvre émouvante.

J’ai admiré les figures (faites de grillage en acier inoxydable) qui volent dans les airs de Manolo González (né en 1965 aux îles Canaries). Luis Arencibia nous a expliqué qu’au départ, l’auteur avait souhaité utiliser des câbles très fins pour soutenir les figures, afin qu’ils soient invisibles pour le spectateur. Il a fallu les changer car ils étaient trop fragiles. Mais l’effet est tout de même saisissant.

Il y a encore bien plus de choses à voir dans ce musée: www.museoesculturadeleganes.org. J’ajoute que la ville de Leganes a la particularité d’avoir énormément de sculptures réparties dans toute la ville: en comptant le musée, il y a plus de 200 oeuvres!



16 commentaires:

Anonyme a dit…

La sculpture Orlando furioso m'évoque le grand tableau d'Henri Martin que tu as vu au musée des Beaux Arts à Bordeaux, A chacun sa chimère. Ce tableau symboliste/symbolique est fascinant, comme le poème en prose de Baudelaire dont il est inspiré.
V.

Lucie Geffré a dit…

Hola V. Je n'y avais pas pensé et maintenant ça semble évident!
Voici le début de Chacun sa chimère de Baudelaire:

Sous un grand ciel gris, dans une grande plaine poudreuse, sans chemins, sans gazon, sans un chardon, sans une ortie, je rencontrai plusieurs hommes qui marchaient courbés.

Chacun d'eux portait sur son dos une énorme Chimère, aussi lourde qu'un sac de farine ou de charbon, ou le fourniment d'un fantassin romain.

David a dit…

je reviendrai découvrir tout cela...

Miguel a dit…

Veo que nos recomiendas esculturas de tipo figurativo. Seguro que habría alguna abstracta que también nos reocmendarías. Saludos.

Lucie Geffré a dit…

Bienvenu par ici David!

Lucie Geffré a dit…

Hola Miguel, sí que había esculturas abstractas que me gustaron, como el satélite de Agustín Ibarrola. Saludos!

Matritensis a dit…

Nunca he estado en este museo, tendré que acercarme.
De las fotos que has puesto la que más me gusta es la de Millenia.
Saludos ;)

Teresa a dit…

Me gusta mucho este museo. Me impresionan especialmente las figuras colgadas. ¿Sabes que mi instituto está justo detrás? A 200 metros, más o menos...

warren a dit…

Teresa, I might visit this museum soon so I hope you will be able to spend your lunch hour with me!

I think having sculptures outside and in parks is perfect for getting nice surprises. You see things you weren't expecting and get a thrill.

I once went to Chester and when visiting the cathedral there I wandered into the Cloister garden and got quite a shock to see a fabulous sculpture.

It is called Water of life and is by Stephen Broadbent.

Lucie Geffré a dit…

Hola Matritensis, lo tenemos al ladito el museo pero todavía no es muy famoso; aunque creo que ultimamente cada vez más gente lo visita.

Me gusta mucho también la obra Millenia, es muy original y sorprendente. En la foto, solo sale una parte: hay 7 figuras en total.

Lucie Geffré a dit…

Teresa, no sabía lo de tu instituto pero sí que pensé en tí aquel día y me suponía que conocías el museo :-)

Un día vamos con Warren y damos un paseo por Leganés a ver el museo, tu instituto y más esculturas!

Lucie Geffré a dit…

Warren, I'm sure you would like the museum.
And about the "water of life", I have only seen photos of it, but I loved it too.
And I agree with you about how thrilling it is to suddenly discover a stunning work of art, that's the Stendhal sydrome, isn't it!

Teresa a dit…

I would definitely love to spend some time in that museum with you, Warren and Lucie!

I know the sculpture you mean in Chester, Warren. I think it is absolutely beautiful. I was quite amazed at the sensuality of the scene.

warren a dit…

Hola Teresa!
You have found exactly the right word to describe that sculpture.
Even if we don't know the ins and outs of the story of the woman of Samaria (very complicated)! it is satisfying that everyone can interpret the the scene in their own way.
Such a beautiful sculpture really lifts the spirits sky high. Perhaps that is the effect of the spiral.
Hasta pronto!

Teresa a dit…

I absolutely agree, Warren.... In my own interpretation, the artist here could be playing a small game. These two people seem to be involved in some kind of eartly romantic affair, which doesn't correspond too much with our general idea of a byblic scene. I like to think the artist did it on purpose, as an excuse to introduce some romance in a Chester cloister garden.

...almost like in those old times in which the only "legal" nude bodies we could see in works of art were those that were part of religious or mythological episodes.

warren a dit…

Yes, Teresa!
They are both full of passion and yearning so you can't help thinking they would like to kiss!
I was so impressed at the time that I wrote to Stephen Broadbent and told him his work made me think of Rodin. He never replied so I hope he was too busy working hard!
I had in mind 'The eternal idol' I think. I'm looking forward to seeing you soon so that we can talk about it some more! It is endlessly fascinating.